Sarajevski energetski forum okupio je desetine domaćih i regionalnih stručnjaka koji su tri dana diskutovali o energiji, održivom razvoju i šansama koje se nude Bosni i Hercegovini i regiji.
Veliku pažnju posljednjeg dana SEF-a izazvao je panel pod nazivom ”Izgradnja infrastrukture električnih punionica u BiH – između barijera i šansi za razvoj – (powered by Porsche BiH)”, na kojem su govorili Dževad Bibić sa Mašinskog fakulteta, Haris Muratović, brand manager, MOON, Porsche, Armin Hodžić iz Privredne komore FBiH, Aldina Hadžić, firma eGo iz Sarajeva, Emir Hota iz Ministarstva saobraćaja Kantona Sarajevo i Nedžad Hasanspahić iz Elektroprivrede BiH, a panel je moderirala Anela Karahasan, iz Udruženja za elektromobilnost, Privredna komora FBiH.
Električna vozila su budućnost u saobraćajnom sektoru, ali kod nas skoro da ne postoji infrastruktura za punjenje električnih automobila. Panelisti su istakli da su četiri ključna zadatka za unapređenje elektromobilnosti u Bosni i Hercegovini: adekvatna zakonska regulativa, izgradnja infrastrukture (punionica), finansijski poticaji i promjena svjesti o ovoj temi.
Haris Muratović iz Porschea BiH je istakao da nije sve crno, odnosno da ima pozitivnih stvari.
– Vijeće ministara je suspendiralo odluku na carine za elektro vozila. Porsche je lider u elektromobilnosti i u idućem periodu imat ćemo čak 75 posto auta koja su električna. To je trend koji ide nezaustavljivo. Slikovito rečeno, mi se ovdje nalazimo u fazi u kojoj smo upalili auto, ubacili u brzinu, dajemo gas, ali je ručna povučena i ona nam ne daje da idemo naprijed. Obratili smo se nadležnim kako da se pojednostavi birokratija i očekujemo pozitivne odgovore – dodao je Muratović.
Emir Hota iz Ministarstva saobraćaja Kantona Sarajevo govorio je o investicijama u mobilnost, posebno javni prevoz, te obnovi voznog parka, kao i uspostavljanju sistema koji će afirmirati elektromobilnost u glavnom gradu.
Nedžad Hasanspahić iz Elektroprivrede BiH je govorio o ključnim problemima u izgradnji infrastrukture i naveo da je potrebno čak 65 različitih dokumenata da bi se dobila upotreba dozvola za jednu punionicu na autoputu.
– Na primjer, za jednu vjetroelektranu treba između 70 i 80 dokumenata. U BiH ima oko 260 punionica za automobile. To je premalo i to se mora hitno mijenjati – dodao je.
Posebno je zanimljivo čuti Aldinu Hadžić iz firme eGo iz Sarajeva, koja se bavi Car Sharingom i koja ima sjajnu perspektivu i predstavlja budućnost mobilnosti u Sarajevu.
– To je koncept najma automobil putem aplikacije. Za samo šest mjeseci smo razvili ovaj projekat. Mi smo pozitivno iznenađeni reakcijama i očekujemo da ovaj projekta bude super priča – dodala je Hadžić.
Na panelu je zaključeno da tranzicija na putu ka dekarbonizaciji i smanjenju zagađenja iz transporta sama automobilska industrija ne može iznijeti bez zajedničkog i timskog djelovanja, prije svega sa predstavnicima vlasti koje će olakšati i ubrzati ovaj tranzicijski period donošenjem strateških zakonskih mjera.
Te mjere se u prvom pogledu odnose na poticaje pri kupovini električnih vozila, te razvoj infrastrukture koja znači pojednostavljenje procedure instalacije punionica uz poticaje, tj. stimulaciju njihovoj instalaciji kako bi se ubrzao tranzicijski period. Na ovom putu potrebno je i zajedničko djelovanje svih sudionika i iz drugih sektora industrije poput energetike, industrije, infrastrukture, turizma i brojnih drugih, uzimajući u obzir potencijal elektromobilnosti u razvoju privrede, novim radnim mjestima, inovacijama, turističkom potencijalu, te obnovljivim izvorima energije i električnoj energiji kao domaćem resursu, saopćeno je iz Sarajevskog energetskog foruma.